نتانیاهو، بدترین نخست‌وزیر تاریخ رژیم صهیونیستی-راهبرد معاصر
گزارش «هاآرتص»؛

نتانیاهو، بدترین نخست‌وزیر تاریخ رژیم صهیونیستی

نتانیاهو در کتاب‌های تاریخی که دهه‌های آینده نوشته می‌شود، به‌عنوان بدترین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی معرفی خواهد شد.
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - 30 July 2024

نتانیاهو، بدترین نخست‌وزیر  تاریخ رژیم صهیونیستی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ زاچی هانگبی، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل در مصاحبه با شبکه 12 اسرائیل ادعا کرد، بنیامین نتانیاهو با توجه به آنچه اسرائیل در هفتم اکتبر از سر گذراند به عنوان فردی که موفق به تقویت اسرائیل شد، در تاریخ ثبت می شود. اظهارات هانگبی جنجال زیادی در محافل سیاسی اسرائیل به پا کرد و بسیاری از صاحب نظران با زشت توصیف کردن آن، گفتند اظهارات رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل چاپلوسانه و بدون منطق ایراد شد.


هرکس اندکی تاریخ دانسته باشد، درک می کند و شک نخواهد داشت که در کتاب های تاریخی دهه های آینده خواهند نوشت، نتانیاهو بدترین نخست وزیر اسرائیل بود. وی ماه هاست برای پیروزی مطلق بر حماس تلاش می کند تا بتواند جایگاه خوبی در تاریخ اسرائیل کسب کند، اما حتی اگر این پیروزی مطلق به دست آید، نمی توان باور کرد حکم تاریخ درباره وی تغییر کند.

نخست وزیر اسرائیل سال ها در تردید و بزدلی سرآمد بود. در آغاز جنگ غزه بارها مرحله تهاجم زمینی را به تعویق انداخت


تضعیف بیش از پیش اسرائیل

امروز اسرائیل ضعیف تر از گذشته است و با وجود انباشت بمب در زیرزمین‌ها و لشکرهای زرهی و یگان‌های ویژه دشمنان بر اسرائیل برتری دارند. مسئول اصلی چنین وضعی کسی است که به مدت 15 سال نخست وزیر بوده است.


9 ماه است اسرائیل با ارتشی متشکل از نیم میلیون سرباز موفق به از بین بردن حماس نمی شود. حدود 30 هزار جنگنده که عمدتاً مجهز به تیربارهای تهاجمی، پرتابگرهای آر پی جی و موشک های ضد تانک هستند، در منطقه جغرافیایی کوچکی تمرکز کرده اند و در هزارتوی تونل ها نمی توانند اهداف خود را محقق کنند و برای وضعیت «بن بست» راه حلی مؤثر بیابند.


اسرائیل جرئت حمله جدی به حزب‌الله ندارد که هر روز گلوله های موشک‌ها و پهپادهایش بر شهرک‌های شمالی فرود می‌آید. حتی جرئت حمله به ایران ندارد که آوریل گذشته صدها موشک و پهپاد به عمق اسرائیل پرتاب کرد و نه ماه است که حملات علیه خود را مدیریت می کند.


نتانیاهو با وجود هشدارهای مداوم سران نهادهای امنیتی و نظامی، نتوانست تهدیدی امنیتی شناسایی کند، اما در دو سال گذشته به ادعای اصلاحات قضایی، مانورهای مختلف مرتبط با جنگ و تلاش برای نابودی اسرائیل در تلاش برای حل موضوع زندانیان بود. نخست وزیر اسرائیل سال ها در تردید و بزدلی سرآمد بود. در آغاز جنگ غزه بارها مرحله تهاجم زمینی را به تعویق انداخت و در دورهای قبلی جنگ علیه حماس نیز همین کار را کرد. اکنون وی 9 ماه است از تصمیم گیری درباره آغاز جنگ علیه حزب الله فرار کرده است.

 
نتانیاهو در سال‌های نخست‌وزیری خود بارها از اتخاذ تصمیم علیه برنامه هسته‌ای ایران خودداری کرد. در مجموع، نتانیاهو در سال‌های نخست وزیری اش تمایلی به اتخاذ تصمیم قاطع در زمینه آینده کرانه باختری نداشت. وی به دنبال الحاق یا جدایی این منطقه در چارچوب صلح مبتنی بر راه‌حل دو دولتی نبود.


امروز نتانیاهو و هوادارانش مشغول تحریک سران نهادهای امنیتی و نظامی و خانواده های زندانیان هستند. وی یک سال پیش در راستای برآورده شدن اغراض شخصی اش، یعنی جلوگیری از ادامه محکومیت و فرار از زندان، اقدام به تحرک علیه دستگاه قضایی کرد.


وی با شخصیت فاسد و سیاست بی پروای خود، بذر خصومت میان اسرائیل با بخش های بزرگی از غرب کاشت؛ خصومتی که پس از هفتم اکتبر 2023 در چهره مردم جهان مشخص است. امروز به نظر می آید شکاف میان اسرائیل و مردم آمریکا به ویژه میان افراد 15 تا 45 ساله ازجمله بسیاری از یهودیان به دلیل عملکرد و شخصیت نتانیاهو در حال گسترده تر شدن است.

وی یک سال پیش در راستای برآورده شدن اغراض شخصی اش، یعنی جلوگیری از ادامه محکومیت و فرار از زندان، اقدام به تحرک علیه دستگاه قضایی کرد


در سال‌های اخیر، نتانیاهو و یارانش درگیر مخفی کردن و نابودی اسنادی بودند که ظاهراً وی در مسیر پرونده اش مشکل‌ساز می‌دانست. به عنوان نمونه، در روزهای آغازین جنگ، به ارتش اسرائیل دستور داده شد ضبط مکالمات را در مقر فرماندهی متوقف کنند. همچنین در جریان انتقال قدرت از وی به نفتالی بنت در پایان سال 2021، دستور خرد کردن اسناد دفترش را صادر کرد.

 


در ماه‌های اخیر، نتانیاهو هرگونه تلاش برای تشکیل کمیته تحقیقات رسمی را در زمینه حوادث هفتم اکتبر رد کرده؛ البته انگیزه اصلی برای همه روشن و نتانیاهو به دنبال فرار از مسئولیت و پاسخگویی در قبال اعمال و شکست هایش است. با قضاوت بر اساس حجم گسترده اطلاعاتی که از سوی خبرنگاران و بر اساس منابع خبری منتشر شده است، نتانیاهو به عنوان مردی که اسرائیل را تضعیف کرد و باعث تقویت جایگاه دشمنانش شد، در کتاب های تاریخ مستحق مصلوب شدن خواهد بود.


تردیدی وجود ندارد در تاریخ نتانیاهو در وهله نخست به دلیل شکست اطلاعاتی و سپس عملکرد ناموفق نظامی اسرائیل در هفتم اکتبر مقصر شناخته خواهد شد. نتانیاهو فاسدترین و بی کفایت ترین نخسوزیر اسرائیل در سالیان گذشته است و تاریخ اینگونه درباره وی قضاوت خواهد کرد.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۲ روز پیش

امکان‌سنجی تقابل میان حزب الله و رژیم صهیونیستی

«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۱ روز پیش

چرا غرب به دنبال مداخله در ساختار غزه است؟